الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران

در شکلگیری معماری ایران، نظر ، جهانبینی و تفکرارتباط بسیار نزدیک با فضا داشته است این امر ممکن است درمرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد؛ ولیدر مرالهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران|42042314|arshad100|مقاطع معماری ایران,مفاهیم بنیادی معماری ایران,شكل گیری معماریهای ایران,الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران,ویژگی‏های كالبدی و فضایی معماری ایران,معماری اسلامی,دانلود پایان نامه معماری,دانلود پایان نامه مهندسی معماری
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

در شکلگیری معماری ایران، نظر ، جهانبینی و تفکرارتباط بسیار نزدیک با فضا داشته است این امر ممکن است درمرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد؛ ولیدر مراحل تکمیلی ، ذهنیتی مشهود است که در آن کلیهتحولات عقلانی و تخیلات معنوی نفوذ کردهاند


مشخصات فایل
تعداد صفحات77حجم0/598 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته معماری *ضمیمه شدن مقاله در قالب 12 صفحه بصورت رایگان مقدمهایران در مرز میانه گرایش های شدید مذهبی و باورهای تاریخی و فرهنگی و آیینی از یك سوء و مختصات نظم پذیری وبریدن از هستی شناسی به شیوه كهن و روی آوری به معرفت شناسی ( epistemology) از طریق عقل محوری خود بنیان ابزار ساز جهان مدرن از سویی دیگر ؛قرار گرفته است كه در آن حتی بازگشت مجدد به اسطورها و مناسك آیینی از دیدگاه عقلی و كاربردی صورت می گیرد و از ابعاد ایمانی و اعتقادی تهی است . اینك جهان غیر غربی به علت فاصله شدید از تولیدات فكری و مادی جهان غرب ؛ و در عین حال وابستگی گریز ناپذیر به آنها ؛ چاره ای ندارد جز یافتن راه حلی كه بتواند به صورتی فراگیر ؛ تمامی جنبه های دخیل در آنچه را خواسته یا ناخواسته معروض سیطره آن قرار گرفته است ؛ در بر گیرد تا بدین طریق امكان ارتباط با جهان خارج از خود را داشته باشد.از طرف دیگر جهان غرب نیز در خلا معنایی حاضر ؛ گریزی جز شناخت فرهنگ های دیگر گشورهای جهانی ارتباط با آنها به منظور ادامه حیات حود نمی یابد. بر این مبنا به نظر می رسد كه راه حل منطقی این باشد كه در عین توجه به درد فرهنگ عرفانی و دینی و ابلاغ پیام آن در صورتهای هماهنگ با دیدگاههای امروز و تكنیكها و دستاوردهای جدید شكلی ویژه از تلفیق مؤ لفه های پدید آورنده عرضه گردد به گونه ای كه صورت زیبای برآمده از عناصر زمانی ؛ ظرفیت پذیرش معنای ژرف و گسترده بی زمان را در خود بیابد.در شكل‏گیری معماری ایران،نظر،جهان‏بینی و تفكر ارتباط بسیار نزدیك با فضا داشته است. این امر ممكن است در مرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد ولی در مراحل تكمیلی،ذهنیتی مشهود است كه در آن كلیه تحولات عقلانی و تخیلات معنوی نفوذ كرده‏اند.همان‏گونه كه پیوند نگاه به دنیا و زندگی در جوشش مكان‏ها و فضاها در تمامی ساختمان‏های معماری سنتی به چشم می‏خورد. در این تحلیل ویژگی‏هایی قابل استخراج است كه تقریباً خاص این مملكت است و طبیعتاً از آنجا كه بستر ارزش اصلی آن اسلام بوده است این ویژگی‏های كالبدی و فضایی معماری دردیگر كشورهای اسلامی نیز قابل مشاهده است.در انتهای این تحلیل و استخراج ویژگی‏ها،شاید مفید باشد كه مسیر شكل‏دهی فضا را با دیگر معماری‏های جهان مقایسه نمود و حضور فرهنگ را در این پیوند جست.در ضمن كاملاً روشن است كه معماری همیشه آینه انسان و آرزوهایش بوده است و در شكل‏گیری معماری‏های جهان بدون شك ارزش‏های فناناپذیر و جاویدان حضور دارند كه فصل مشترك آن موجودیت انسان در زمین و جهان‏بینی اوست. کلمات کلیدی:مقاطع معماری ایرانمفاهیم بنیادی معماری ایرانشكل گیری معماریهای ایران فهرست مطالب 1مقدمه 21.درون‏گرایی 42.مركزیت 53.انعكاس 5پیوند معماری با طبیعت 6هندسه 7شفافیت و تداوم 10راز و ابهام 11تعادل موزون/توازن حساس 12چشم‏دل 15فرم‏های ساده 20صفه یا تخت 202.برج‏ها و منارها 213.ایوان 225.چهار طاق 236.دالان 247. حیاط 25فرم‏های مركب 272.تخت-ایوان-تالار 293.ایوان-چهار طاق 30سه مقطع زمانی نیز به ترتیب عبارتند از : 38- نخست تحولات اولیه در دو.رة قاجاریه 38- دوم ، تحولات در دورة ناصر الدین شاه 39- سوم ، دورة رضاخان : 42برسی آثار دو معمار معاصر ایرانی 51مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول 59ب - سید هادی میرمیران 63سیر تحول و ویژگیهای معماری میرمیران 65بنای مجموعة فرهنگستانهای ایران 68بنای مجموعة ورزشی رفسنجان 70بنای كتابخانة ملی ایران 72بنای موزة ملی آب ایران 74منابع : 75




"