نماد شناسی سبز در باغ ایرانی

هنر باغبانی نه تنها ازلحاظ اقلیمی بلکه از نظر فرهنگی تشویق میشد از نظر فرهنگی چه قبل و چه بعد از اسلام باغها ، وعده دیدار باغهای سبز روح انگیز بهشت سبز را میدادنماد شناسی سبز در باغ ایرانی|42042320|arshad100|باغ ایرانی,هنر باغ سازی,معماری حاکم بر باغ,نماد شناسی باغ ایرانی,نماد شناسی سبز در باغ ایرانی,دانلود پروژه معماری,دانلود پروژه مهندسی معماری
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان نماد شناسی سبز در باغ ایرانی هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

هنر باغبانی نه تنها ازلحاظ اقلیمی بلکه از نظر فرهنگی تشویق میشد از نظر فرهنگی چه قبل و چه بعد از اسلام باغها ، وعده دیدار باغهای سبز روح انگیز بهشت سبز را میداد


مشخصات فایل
تعداد صفحات43حجم2/325 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود پروژه رشته معماری چکیده: هنر باغبانی نه تنها ازلحاظ اقلیمی بلکه از نظر فرهنگی تشویق میشد . از نظر فرهنگی چه قبل و چه بعد از اسلام باغها ، وعده دیدار باغهای سبز روح انگیز بهشت سبز را میداد. در کشاورزی سنتی ایران باغبانی و پرورش درختان از عزیزترین میراثهایی شمرده میشود که هنوز هم از ارزش علمی فراوان برخوردار است .به باغچه هایی که ایرانیان در اطراف بنای ساختند « به اره دئسه» میگفتند که به معنی پیرامون دژ یادیس بود . دلیل و هدف ازکشت گیاه حائز اهمیت است . در باغسازی گاهی گیاهان را از نظر مذهبی به کار میبردند و گاهی برای نمایش قدرت و ثروت خوداقدام به ساختن باغهای وسیع و زیبا میکردند . حجم اصلی گیاهان شامل درختان سایه دار و محصول دار است و گلها و گیاهان تزئینی به میزان کمتری در باغها وجوددارند . درمیان کرات برای جلوگیری از هدررفتن آب spest(نوعی یونجه) میکاشتند که تا 7 بار قابل دور است . مفید و خوشبو ،زیبا و اقتصادی است و نگهدایش آسان بود و ازت هوا را جذب کرده ، به خاک میدهد .دافع پشه و مگس بوده و در اوایل رشد منظره چمن دارد و با رشد بیشتر در برابر باد مواج میشود و بیدها را در جایی که آب زیاد است اما نه در کنار حوضها و استخرها. چون حوض را میشکست . کاشت چهارنوع بید در باغها ی ایران معمول بود : بید معمولی ـ بید عرقی ـ بید سرخ( سایه دار ) ـ گل بید یا بیدمشک . درختانی که کنار خیابانهای باغ در محور اصلی مینشاندند : سرو ـ کاج و نارون بودند که صرفاً بخاطر سایه اندازی کاشته میشدند و به انها بده ، بیاخ یا درختان بی بخ ( بی بار) میگفتند . کلمات کلیدی:باغ ایرانیهنر باغ سازیمعماری حاکم بر باغنماد شناسی باغ ایرانی فهرست مطالبچکیده : واژه های کلیدی : 3باغ ایرانی، فرهنگ و تمدن ، هنر ، معماری ، راه ابریشم، شرق ،جهانگردان خارجی . 3مقدمه 4 9گیاهان در باغ ایرانی 10درختان 11(شکل 1)؛ فرم قرار گرفتن درختان در باغ ایرانی ،مأخذ: باغ ایرانی;نعیما 132 _ بوته ها 133 _ گلهای تزئینی 15(شکل 2 )؛ نقاشی هایی از گلهای گوناگون باغ ایرانی ، مأخذ: باغ ایرانی; خوانساری 172 _ آب در باغ ایرانی 17(شکل 3)؛نقشه منشاساخت قنات در نواحی شمال شرقی ایران، مأخذ: باغ ایرانی; خوانساری 18(شکل 4)؛منظره هوایی یک قنات در زمینهای نواحی یزد،مأخذ: باغ ایرانی; خوانساری 19(شکل 5)؛مقطع طولی یک قنات از کوه،مأخذ: باغ ایرانی; خوانساری 19(شکل 6)؛گردشگاه کناری قسمت غربی باغ فین کاشان، مأخذ: باغ ایرانی;خوانساری 20(شکل 7) ؛کانالهای آبیاری پاسارگاد در دوره هخامنشی، مأخذ: باغ ایرانی;خوانساری 212 _ نهرهای بهشتی 21(شکل 8)؛فواره های آب باغ فین کاشان،مأخذ: باغ ایرانی; نعیما 213 _ سبک و معماری باغ ایرانی 23(شکل 9)؛نمای اصلی باغ ارم در شیراز،مأخذ: باغ ایرانی;خوانساری 233 _ چهار باغ در ارشاد الزراعه 24(شکل 10)؛نقشه ای از چهار باغ معمولی طبق شرح کتاب ارشاد الزراعه، مأخذ: باغ ایرانی ;خوانساری 264 _ هندسه حاکم بر باغ ایرانی 276 ـ 4 _ گستردگی دید 276 ـ4 _ 2 _ محورهای آب 284 _ 3 _ هندسه مستطیلی 28تقارن 29مرکزیت 29دید گاه جهانگردان درباره باغهای ایرانی 29(شکل 11)؛راست :منظره شهر تهران در قرن 18 ،مأخذ: سفرنامه شاردن ،چپ :نقاشی باغهای گلستان در خیابان الماسیه تهران، 33جمع بندی نتایج 34ارائه پیشنهادات 38فهرست منابع 39




"